VRUCHTBAAR WERKBEZOEK AAN REGIO35

/, Leerplicht / RMC, MBO/VRUCHTBAAR WERKBEZOEK AAN REGIO35

VRUCHTBAAR WERKBEZOEK AAN REGIO35

Hoe start je een project met jongeren die tijdelijk niet naar school kunnen ‘from scratch’? Je gaat informatie halen bij andere regio’s die al een paar stappen verder zijn! Het nieuwe project met werknaam ‘De Jongerenacademie’, staat nog in de kinderschoenen. Op uitnodiging van Marion Kolster en Harry Hageman werd een tour gepland bij verschillende locaties binnen de RMC Regio35. En hier haalt Amarens Wolters van de gemeente Boxtel waardevolle informatie op.

De Jongerenacademie

De werknaam Jongerenacademie staat voor een project dat Jongeren die nu tijdelijk niet naar school kunnen vanwege een belemmering, in beeld houdt. Amarens: “Boxtel valt onder de VSV regio Den Bosch. We merken echter dat deze jongeren hier in de praktijk niet aankomen. Het is waarschijnlijk toch net iets te ver. Wij willen hier graag op inspelen met de Jongerenacademie.” Als voormalig leerplichtambtenaar weet ze hoe het werkt. “Ze gaan met de leerplicht in gesprek op het moment dat ze stoppen met hun opleiding, door het maken van een verkeerde keuze bijvoorbeeld. De ervaring leert dat het van belang is om ritme en regelmaat te bewaken. Het dag- en nachtritme is iets dat bij het wegvallen van een dagbesteding als school dreigt te verschuiven.“ Hoe ze dit aan gaan pakken is nog flink zoeken. De niveaus van de, op dit moment zeven jongeren zijn verschillend. En over een half jaar is de groep weer anders samengesteld. “Ik ben verantwoordelijk voor contacten met scholen, zorgcoördinatoren, buurtsport het wereldhuis en meer. Momenteel inventariseer ik alles omtrent de vraag: wat kunnen we deze jongeren eigenlijk bieden? In dat kader ben ik gaan kijken wat er allemaal gebeurt op vier verschillende locaties binnen de regio Tilburg.”

Track013

De eerste stop. Een schoolvoorziening voor leerlingen die tijdelijk niet naar hun eigen school kunnen. Zorg en onderwijs worden hier geïntegreerd aangeboden. Amarens: ”het mooie is, dat het een echt schoolgebouw is. Dat helpt wel mee om het schoolse stuk betere continuïteit te geven. Hier hebben ze ook het belang van sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling scherp. Er is ook veel persoonlijke begeleiding. Mooi om te zien, want dat is iets dat wij ook erg belangrijk vinden.” Er zijn natuurlijk ook verschillen waardoor de oplossing van Track013 niet op alle facetten zal werken in Boxtel. ”Omdat zij met grotere groepen werken is het makkelijker om met niveauverschillen om te gaan. Je kunt de groepen opdelen. Dat is lastiger in een groep van slechts zeven jongeren.”

Kader

Jan ’t Hart was gastheer bij het bezoek aan Track013. “Het was een leuke ontmoeting met gelijkgestemden met heel duidelijk dezelfde drive, gedachten en doelen. Ze zijn bijvoorbeeld ook bezig met groepsbinding, sociale vaardigheden en agressieregulatie. Het grote verschil zit hem natuurlijk in het feit dat wij vanuit het onderwijs werken met een onderwijsplan erachter en zij vanuit de gemeente, dus eigenlijk precies andersom. Als buurregio’s is het voor beide partijen interessant om elkaar te blijven volgen. Omdat het project nog voor een groot deel vorm moet krijgen zijn we benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken en hoe we van elkaar kunnen leren. Wij kunnen hierbij als klankbord te kunnen fungeren. We hebben immers al veel ervaring vanuit de geschiedenis van Track013 dat voor de komst van passend onderwijs bestond uit Transferium, Rebound, Op de rails en Herstart.”

Jongerenpunt Midden-Brabant

Daarna reisde het gezelschap door naar Jongerenpunt Midden-Brabant. Een punt waar jongeren, ouders en hulpverleners kunnen aankloppen voor hulp bij alles wat met werk of studie te maken heeft. Begeleiding naar een baan, advies over studie of bijvoorbeeld een beroepskeuzetekst. “Hier heb ik gezien hoe je jezelf goed op de kaart kunt zetten. Met een mooie, aansprekende en professionele website toon je, vind ik, direct al respect naar de jongeren. Dat verdienen ze. Je mag ook nooit over hen oordelen, in wat voor situatie ook.” Vindt Amarens. “Verder werken ze bij het Jongerenpunt met duidelijke doelen en ze hebben ook laten zien hoe ze deze meetbaar maken. Dat is nuttige informatie!”

Route 35

Bij de volgende stop werden ze ontvangen door Thessa van Rhiel van Route35. Een regionaal trajectbureau, gericht op jongeren die zonder startkwalificatie staan ingeschreven bij een opleiding en dus dreigen uit te vallen. “Het programma bij Route35 komt mooi overeen met wat wij al hebben staan. Door die herkenning heb ik veel vertrouwen gekregen van dit bezoek. Ook heb ik vele praktische tips mogen ontvangen. Ik heb al meteen een aantal boeken over werkvormen besteld op aanraden van Thessa!”

MBO XP

Een leuk gesprek met Renata Keijzer van MBO XP sloot het bezoek af. “Hier richten ze zich op de begeleiding van jongeren die stuk lopen op privé zaken. Er wordt daarbij veel breder gekeken naar wat de jongere nodig heeft. Echt out-of-the-box dus. Dat proberen wij ook te doen. Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de Macho training die wij aan ‘onze jongens’ gaven. Van Renata kreeg ik energie en nog meer inspiratie!”

Samenvattend is Amarens blij met alle informatie en dat de verbinding op persoonlijke wijze gelegd is. “We kunnen prima met elkaar samenwerken. We hoeven echt niet allemaal per regio het wiel opnieuw uit te vinden.”

In contact komen met Amarens, Jan, Marc, Thessa of Renate?

Amarens Wolters: a.wolters@mijngemeentedichtbij.nl

Jan ’t Hart: jthart@track013.nl

Marc Bevers marc.bevers@tilburg.nl

Thessa van Riel tvriel@onderwijsgroeptilburg.nl

Renata Keijzer: rkeijzer@roctilburg.nl

2018-07-04T21:01:21+02:00 4 juli 2018|gemeente, Leerplicht / RMC, MBO|0 Comments

Leave A Comment