Studenten verdiepen zich met Buurtbinders in levensthema’s

/, Professionalisering/Studenten verdiepen zich met Buurtbinders in levensthema’s

Studenten verdiepen zich met Buurtbinders in levensthema’s

‘Onze minor ‘Verschil maken’ wekt eerst irritatie op en is vervolgens een beleving’

Hoe krijg je een wijk betrokken? Vraag het aan Buurtbinders! En het initiatief is meer dan dit. Buurtbinders onderwijst welzijnsstudenten en adviseert organisaties in het opstellen van hun beleid, gevoed door verhalen, ervaringen en belevingen uit de wijk met echte mensen. Alles vanuit het diepe geloof om een beweging op gang te brengen. Een beweging die staat voor werken vanuit de bedoeling: mensen helpen.

Maartje van der Lee en Willeke van der Doelen werkten allebei jarenlang als welzijnswerkers binnen de reguliere zorg, waarbij Maartje zich toen ook al als docent inzette. Steeds vaker liepen zij tegen de tekortkomingen van systemen en regelgeving aan. Daardoor verloren ze de bedoeling uit het oog: namelijk de mensen voor wie ze het leven een beetje beter wilde maken. Dat vroeg viereneenhalf jaar geleden om een nieuw initiatief: Buurtbinders. Maartje: “We wilden het anders doen. Dichtbij de mensen komen en zijn. En dan een beweging in gang zetten. We grepen die pioniersrol met beide handen aan. Vandaag de dag hangen we nog steeds diezelfde filosofie aan en hebben we mooie stappen gemaakt.”

Caravan in de klei
Zo richten de twee aanpakkers zich op de volgende drie pijlers: begeleiding, scholing en advies. Wat betreft de begeleiding staan ze gewoon zelf met hun voeten in de klei. “We hebben een caravan en zetten deze letterlijk op de oprit van Annie of Jeffrey”, vertelt Maartje. “Op deze manier staan we in ieder geval al letterlijk dichtbij de mensen in een wijk. We hebben altijd koffie en thee bij ons, we dompelen ons onder in de buurt, zijn nieuwsgierig en staan open voor gesprekken. Pas dan leer je een wijk kennen en kun je mensen ontmoeten.”

Maak het verschil
Speciaal voor welzijnsstudenten ontwikkelde het tweetal samen met docenten van Avans de minor: ‘Verschil maken’. “Dit lesprogramma duurt een half jaar en is erg intensief. Ons werk is zeer op de relatie gericht, dus ons onderwijs ook. Niet alleen de studenten keren zichzelf binnenstebuiten; wij doen dit net zo goed. Als docent vraagt deze minor kwetsbaarheid, jezelf tonen, alleen dan kan je de relatie aan gaan met de ander. Natuurlijk zitten we met onze studenten in de caravan. Want leren binnen de context van je werkveld is belangrijk. Onze leeraanpak wijkt nogal van de ‘normale’ manier van studeren. We akkeren samen levensthema’s door zoals: autonomie, lijden, kwetsbaarheid en levenskunst.” Geen sinecure dus. Er is de eerste weken bij de studenten dan ook vaak sprake van ongeloof en zelfs boosheid. Want ja, wat móeten ze met deze werkwijze en heftige thema’s, zonder uitgekauwde criteria?

In 2015 won de minor ‘Verschil maken’ de Avans Onderwijsinnovatieprijs. In deze minor gaan studenten op zoek naar hun drijfveren in het werk, hun handelingsverlegenheid en hun blik op de wereld.

 

Onderzoeken is ervaren
Na een aantal weken komen ze gelukkig meestal tot inkeer. Ze leren zichzelf beter kennen; waar ze op afhaken en waar ze energie van krijgen. Ook begeleiden Maartje en Willeke studenten bij het plegen van onderzoek op het gebied van welzijnswerk. Maartje: “Zo hebben we onlangs een aantal studenten mogen begeleiden die een onderzoek uitvoerde naar het matchen van vluchtelingen aan een Dutchie –een Nederlander-. Het bleek in de praktijk namelijk lastig vol te houden zo’n gearrangeerd kameraadschap. De studenten gingen actief aan de slag met naslagwerken en andersoortige literatuur, totdat we vroegen: waarom ga je het zelf niet ervaren? Want dan leer je het echt. Na het overwinnen van veel schroom en verlegenheid zetten deze studenten zich ertoe om een Syrisch maatje te vinden. Ze schreven een dagboek over hun ervaringen, hun frustraties, irritaties, overwinningen en geluksmomenten. Velen van hen hebben nu nog steeds contact met hun maatje. Mooi toch?”

Frisse blik
Scholing is voor Buurtbinders een manier om die gewilde beweging op gang te krijgen. “Studenten zijn de toekomst. En de maatschappij en de zorg veranderen in een sneltreinvaart. Protocollen en standaarden leiden ons af van de bedoeling. Waarmee ik niet wil zeggen dat regels niet nodig zijn. Maar het is goed om zelf na te denken. Is dit goede zorg die ik lever? En wat is goede zorg eigenlijk? Studenten, professionals, vrijwilligers en zeker ook de bestuurders hopen wij te triggeren met onze frisse blik. En eigenlijk is die niet eens zo heel nieuw of fris: het gaat gewoon om de mensen.”

2018-04-10T07:25:29+02:00 9 april 2018|inspiratie, Professionalisering|0 Comments

Leave A Comment