Entreecollege wil teleurstellingen voorkomen voor kwetsbare jongeren

/, Kwetsbare jongeren, Onderwijs-arbeidsmarkt/Entreecollege wil teleurstellingen voorkomen voor kwetsbare jongeren

Entreecollege wil teleurstellingen voorkomen voor kwetsbare jongeren

Het eerste jaar van het nieuwe Entreecollege, voorheen AKA, is bijna afgerond. Met de komst van het nieuwe kwalificatiedossier is er aardig wat veranderd. Ook ging de school via Entree Werkt een samenwerking aan met de werkmakelaars van de gemeente Tilburg. Directeur José Scheel: “Het is zo belangrijk dat met name kleine ondernemers onze jongeren een kans geven.”

Het Tilburgse Entreecollege bestaat uit twee locaties: Apennijnenweg en de Wildstraat. Op beide locaties werken jongeren aan hun mbo-diploma niveau 1. De locatie Wildstraat is voor de extra kwetsbare jongeren. Daar zijn de groepen nog kleiner en is er intensieve begeleiding vanuit zorginstanties in de school. “We halen bewust de zorg in de school zodat de drempel om hulp te vragen laag is. Deze jongeren stappen niet op een loket af, daarvoor hebben ze teveel naars meegemaakt, ook hebben ze er de vaardigheden niet voor.” Na de éénjarige opleiding is het in de eerste plaats de bedoeling dat jongeren doorstromen naar het mbo voor een startkwalificatie. Is dat niet haalbaar, dan worden ze begeleid richting passend werk.

Terug naar de basis
De Entreeopleiding onderwijst in basisvaardigheden. “Denk hierbij aan vaardigheden als op tijd komen, samenwerken, evalueren en je aan afspraken houden. Bij ons gaat het dus niet zozeer om vakinhoudelijke kwaliteiten. Jongeren die de entreeopleiding doen hebben vaak al met veel teleurstellingen te maken gehad. Voor hen – en voor ons – is succes dus extra belangrijk. Helaas is de entreeopleiding met de komst van het nieuwe kwalificatiedossier, de bijbehorende profielen en contacturen, schoolser geworden. Voor wet en regelgeving zijn we een mbo-instelling en passen we dus binnen de nieuwe opzet, inclusief keuzedelen. Maar eigenlijk zijn we een vreemde eend in de bijt. We voelen ons meer in een keurslijf geperst en zoeken naar ruimte om beter aan te sluiten op de behoeften van onze leerlingen. Zij vinden creatief werken bijvoorbeeld vaak heel fijn, maar daar is nu minder gelegenheid voor. Komend jaar gaan we, binnen de kaders van het dossier, experimenteren met andere mogelijkheden.”

‘Lokale mkb’ers dragen hen een warm hart toe’

Begeleiden richting werk
“Niet iedere leerling kan in één jaar – of überhaupt – de entreeopleiding halen, dat is een utopie”, weet José Scheel. “Wanneer leerlingen geen diploma halen, of na het behalen van een diploma niet doorstuderen omdat zij dit niet willen of kunnen, begeleiden we hen richting werk. Dat doen we samen met de werkmakelaars van de gemeente Tilburg. Zij komen op afspraak naar onze school en spreken de leerlingen samen met de studieloopbaanbegeleiders. Zo leren ze elkaar persoonlijk kennen en is de stap om naar het loket van de gemeente te gaan straks ook kleiner. Het wekt vertrouwen. Wat wil en kan hij of zij? Welke begeleiding is nodig? Dat staat centraal. Aangezien de gemeente en het onderwijs een andere cultuur hebben, was het in het begin even zoeken naar de juiste vorm van samenwerken. We moeten elkaar versterken, als een zwaluwstaartje. Inmiddels loopt de samenwerking steeds beter .”

Al genoeg teleurstellingen
Tijdens de opleiding is werken in de praktijk al erg belangrijk. Het jaar bestaat uit vier periodes en al in de tweede periode starten leerlingen met een stage van twee dagen in de week. “Het Entreecollege beschikt gelukkig over een groot bestand aan stageplekken. We zijn ontzettend blij met lokale bedrijven die deze leerlingen een kans willen geven. Het gaat veelal om mkb’ers die de doelgroep een warm hart toedragen. Zij bieden stage op het niveau van een assistent met zicht op de toekomst. Het is zoeken naar de beste match. Dat is soms best even puzzelen want ook hier geldt dat we liever geen teleurstellende ervaringen willen. Die hebben deze jongeren al genoeg gehad.”

2017-07-13T11:52:25+02:00 12 juli 2017|Jongeren, Kwetsbare jongeren, Onderwijs-arbeidsmarkt|0 Comments

Leave A Comment