Arbeidsmarkt voor mbo’ers trekt aan

/, Nieuws, Onderwijs-arbeidsmarkt/Arbeidsmarkt voor mbo’ers trekt aan

Arbeidsmarkt voor mbo’ers trekt aan

‘Dramatisch tekort aan technisch bouwpersoneel’

Werkgevers staan te springen om mensen met een mbo-diploma, kopte Nu.nl net voor de zomervakantie. Het aantal vacatures voor mensen met een mbo-diploma groeit snel. Wat merkt Regio35 hiervan? Arthur de Jong, directeur School voor Bouwtechniek van ROC Tilburg: “De wereld om ons heen verschuift, verandert en versnelt . De bouw heeft goed opgeleide up-to-date mensen met gouden handjes nodig.”

Tussen september 2016 en februari van dit jaar stonden er in totaal 214.000 vacatures open. In het vierde kwartaal van 2016 waren er zelfs 26 procent meer vacatures dan in dezelfde periode een jaar eerder. Voor het eerst in jaren groeit het aantal studenten in leerbanen weer, zeggen Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en UWV. Tussen 2011 en 2016 daalde het aantal studenten in leerbanen van 154.000 naar 96.000. Dit studiejaar ziet SBB dat aantal stijgen naar 101.000. De meeste knelpunten op de arbeidsmarkt doen zich volgens de uitkeringsinstantie voor in de sectoren techniek en ICT.

Vissen uit dezelfde vijver
De vraag naar medewerkers voor in de bouw is zo groot dat de School voor Bouwtechniek ROC Tilburg er niet aan kan voldoen. “En dat terwijl het tijdens de recessie moeilijk was om stageplaatsen te vinden”, memoreert De Jong. “Het tekort komt mede door demografische ontwikkelingen zoals vergrijzing. Daarnaast zijn mensen ander werk gaan doen en maken studenten een andere studiekeuze door het eerdere gebrek aan werk. Nu de vraag weer aantrekt, is iedereen naarstig op zoek naar medewerkers.  We kunnen niet leveren wat de markt nodig heeft helaas. Er zijn maar een bepaald aantal jongeren in de regio en alle opleidingen vissen uit dezelfde vijver. Maar wat mooi is: wanneer studenten nu aan een bouwopleiding beginnen hebben zij een garantie op een baan. Dat is uniek.”

Volop werven
Bouwtechniek is volop aan het werven. “We zijn breed op zoek, ook naar zij-instromers. In 2012 hadden we ongeveer vijfhonderd leerlingen, nu zijn dat er ruim driehonderd.” Bovendien zijn studenten die net van het vmbo afkomen, niet meteen te plaatsen op een stage. “Het vmbo is breder op gaan leiden waardoor jongeren die starten op het mbo eerst praktische vaardigheden moeten leren voordat ze aan het werk kunnen. Eerst wilden werkgevers liever wachten tot onze studenten helemaal bekwaam waren, maar door de krapte verandert dat ook. Ze willen ze weer zelf opleiden. We trainen onze studenten nu eerst een half jaar intensief binnenshuis. Daarna volgen ze een stage, waarna ze overstappen op BBL: één dag in de week naar school, vier dagen aan het werk.” Ook de bouwwereld zelf is veranderd. “Door de daling in vraag is men anders gaan bouwen: sneller en meer met ‘prefab’. Dit vraagt ook weer andere vaardigheden van onze studenten.”

Iedereen een baan
Directeur Leonie Heijkants van Helicon MBO Tilburg merkt dat de markt weer aantrekt, maar nijpend is de situatie bij Helicon niet. “Wij leiden op in Vrije tijd, Water en energie, Stad en wijk of Lifestyle. We merken dat het gemakkelijker is om aan stageplekken te komen en dat bedrijven bewust de verbinding met onze studenten opzoeken. Al tijdens de opleiding betrekken zij studenten bij hun plannen en projecten, omdat ze arbeidskrachten voor de toekomst willen hebben. Vorige week hadden we de diploma-uitreiking. Van het kleine deel studenten dat gaat werken, had iedereen een baan. Dat was voorheen wel anders.”

‘Studenten bouw hebben garantie op een baan’

Groot tekort
Bij de School voor Mechatronica, Maintenance en Engineering is de situatie wel ‘dramatisch’. Directeur Cees van Gerwen: “We komen zoveel leerlingen tekort dat bedrijven werk stil moeten leggen of vooruit moeten schuiven. Door vergrijzing verlaat deskundigheid bedrijven, terwijl het een paar jaar duurt voordat nieuwe krachten volwaardig vakman zijn en zij het leren van de ervaren collega’s. Wij geven ze een start, op de werkvloer leren zij door. Zelfs de stageplekken op niveau2 krijgen we nu gemakkelijk gevuld. We roepen al jaren dat dit zou gebeuren, je moet namelijk anti-cyclus opleiden, maar bedrijven konden of wilden geen stageplekken aanbieden.”

Hightech imago
Naast een algemeen tekort aan leerlingen, kampt de school ook met een imagoprobleem van het beroep. “Vies, druk en veel sjouwen, dat is het beeld dat veel mensen hebben van technisch werk”, vertelt Van Gerwen verder. “Ten onrechte, want het werk is enorm veranderd: het is hightech, voldoet aan de Arbo-normen en gebeurt in een hoogwaardige omgeving.” Susanne de Beus, docent Nederlands en onderwijsontwikkelaar: “We doen erg ons best om te laten zien hoe leuk werken in de techniek is. Dat werkt enigszins, we groeien ondanks een daling aan jongeren in de regio. Toch kan het beter. Mensen beseffen wel dat werknemers in deze branche nodig zijn, maar denken ‘niet mijn zoon of dochter’.” Dat beaamt Van Gerwen: “In Frankrijk of Duitsland kijkt men heel anders naar deze beroepen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat moeders van grote invloed zijn op de studiekeuze van hun kinderen, en die hebben over het algemeen minder affiniteit met techniek. Ook worden kinderen op de basisschool beïnvloed door hun grotendeels vrouwelijke juffen. Het schiet daar vaak tekort aan diepgang in technieklessen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.”

Marktrelevantie
Van Gerwen wil bovendien dat marktrelevantie duidelijker wordt gemeld bij het maken van een studiekeuze. “Jongeren van 16 of 17 jaar denken niet na over of er straks wel werk is in het vak van hun keuze. Door duidelijk te laten zien wat de mogelijkheden zijn, maken ze misschien toch een andere keuze. In de techniek vallen er de komende jaren bijvoorbeeld waarschijnlijk geen ontslagen, terwijl dat bij andere opleidingen – denk aan administratie bij banken –wel mogelijk is. Waarom leiden we jongeren op voor werk dat er niet is? We moeten beter inzichtelijk maken waar ze wél aan de slag kunnen.”

2017-10-23T13:09:18+02:00 23 oktober 2017|Interviews, Nieuws, Onderwijs-arbeidsmarkt|0 Comments

Leave A Comment